Intarirea serviciilor de consiliere si suport la nivel local, pentru parintii copiilor si adolescentilor cu TSA

Proiect finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România.

Un proiect derulat de fundatia

Romanian Angel Appeal logo

În perioada februarie-martie 2016, Fundația Romanian Angel Appeal, prin Proiectul ”Întărirea serviciilor de consiliere și suport la nivel local pentru părinții copiilor și adolescenților cu Tulburări de Spectru Autist (TSA)”, a oferit posibilitatea dezvoltării profesionale pentru specialiștii din cele 10 Centre de Consiliere și Asistență Specializată pentru Persoanele cu TSA (Arad, București sector 4, Bacău, Botoșani, Călărași, Mehedinți, Prahova, Vaslui, Vrancea). Aceștia au vizitat alte două centre cu profil similar, făcând schimb de experiență, împărtășind modalități de lucru și inspirându-se din strategiile și organizarea acestora, pentru a-și îmbunătăți performanțele profesionale şi pentru a veni în întâmpinarea nevoilor beneficiarilor. Proiectul este este co-finantat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în Romania, cu suma de 187.485,35 euro, din 209.950 euro reprezentand costurile totale eligibile

 

Rezumând câteva dintre aspectele pozitive ale conceptualizării și aplicării intervenției în centrele TSA, așa cum au fost observate de către participanții la schimbul de experiență, se remarcă următoarele:

 

  • Amplasarea și organizarea centrului – într-o locație care asigură liniște, cu grădini pline de verdeața și pomi fructiferi, cu animale (iepuri și, sperăm cât mai curând un măgăruș), camere de terapie individuale, care oferă privilegiul intimității.
  • Alternarea dintre ședințele individuale, unde se pot antrena abilități, fără stimulări suplimentare, ceea ce permite focusarea exclusivă a atenției pe sarcina de lucru și ședințele de grup, care urmăresc facilitarea interacțiunii sociale și modelarea comportamentul social.
  • Abordări variate terapeutice: Teacch (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children), ABA (Applied Behaviour Analysis), PECS (Picture Exchange Communication System), terapie ocupațională, terapie senzorială.
  • Echipa pluridisciplinară cât mai diversificată, incluzând asistent social, psiholog/ psihoterapeut, kinetoterapeut, logoped, intervenindu-se pe toate ariile de dezvoltare: socială, motorie, cognitivă, de limbaj (receptiv și expresiv) și de autoservire.
  • Camera senzorială – cu panou senzorial, oglindă senzorială și pernuță senzorială, precum și cu alte materiale construite de personalul centrelor cu același scop – și alei senzoriale, care permit o mai bună reglare emoțională, prevenind perioadele de suprastimulare și senzația de copleșire senzorială, în care senzațiile nu mai pot fi procesate adecvat și devin dureroase.
  • Transportul copiilor de la și spre centrul TSA, precum și servitul mesei împreună oferă din nou ocazia socializării, ca și dezvoltarea și consolidarea deprinderilor de viață independentă.

 

De asemenea, s-a discutat despre importanța rolului familiei în incluziunea copilului în sistemul educațional de masă și în comunitate, fiind apreciată continuarea proiectelor care vizează aboradrea familiei în ansamblu. S-a subliniat dificultatea de a admite că propriul copil are o dezvoltare atipică ceea ce explică, uneori, diagnosticul tardiv și impactul puternic al aflării diagnosticului, care are consecințe negative asupra dinamicii familiale și asupra funcționalității relației de cuplu.

 

În plus, pentru o eficiență optimă a terapiei, este necesară continuarea terapiei și în mediul familial, pentru a întări achizițiile și a le diversifica aplicarea. Având grijă de păstrarea bunăstării emoționale și a rezilienței în fața dificultăților, consilierea părinților este o componentă esențială din pachetul de servicii necesar familiilor afectate de TSA care trebuie implementată continuu. Suportul, ghidarea spre strategii adaptative de coping și psihoeducația sunt câteva din componentele care asigură climatul familial ce poate facilita dezvoltarea adecvată a copilului cu TSA.

 

Specialiștii implicați în acest schimb de experiență au integrat modalități diverse de travaliu terapeutic, folosind exemplele de bune practici drept model, completându-le pe cele pe care le utilizează deja și generând strategii, care oferă posibilități noi de învățare copiilor cu TSA pe care îi ghidează spre recuperare. Ei au valorizat utilitatea unui astfel de demers de schimb de informații și intervizare, manifestându-și intenția de participa cât mai des la astfel de activități.